En grusväg mot bergen i bakgrunden

En lista som kan få dig att flytta berg

Jag älskar fjällen. De är så kraftfulla och fridfulla på samma gång. Oavsett vilka förändringar du går igenom i ditt liv, Storronden står där lika stolt när du traskar in från Spranget i riktning mot Rondvassbu.

Lika enorma som de riktiga topparna upplevs ofta ändra berg som dyker upp i vår väg i våra liv. Stora problem och utmaningar som du inte riktigt vet hur du skall angripa, för dem är så överväldigande och man känner sig fort maktlös. Jag har själv varit där många gånger.

Skapa din egen berg-lista, och använd ett trix

Få med alla bergen. Inte bara dem oöverstigliga, men också dem mindre fjällen i ditt liv. Prioritering är inte viktigt nu, viktiga och mindre viktiga berg sida vid sida. Som en slags innehållsförteckning till dig på vad du har sagt ja till.

Och här är ett trix:

Du byter ut problemet eller utmaningen med tillståndet eller målet du önskar att uppnå.

  • Skilsmässa kan du t.ex. byta till ”Genomföra skilsmässa på det bästa sättet för barnen och oss”.
  • Mamma byts ut med ”Se till maximal livskvalitet för mamma efter olyckan”.
  • Peder och Emma byts ut med ”Hitta en optimal lösning på personalkonflikt mellan Peder och Emma”.
  • Födelsedag kan bytas ut med ”Genomför en jättebra födelsedag för Theodor”.
  • Träning kan bli ”Implementera roliga och enkla vanor för att träna lite varje dag”
  • Vinterdäck ersätts med ”Säkerställ att ha lagliga vinterdäck på bilen”

Bestäm hur du vill starta att bestiga berget

Nu kan du gå igenom listan och för varje berg kan du fundera ut nästa konkreta steg – nästa fysiska synliga handling som tar dig ett steg närmre att nå toppen. Behöver du prata med någon? Måste du skicka ett epost-meddelande? Måste du fylla i en blankett? Tricket är alltså att fastställa vilket mål du har, som du skriver på din bergs-lista, och nästa aktivitet som du skriver på din att-göra, todo eller vad du kallar den eller de listorna som du använder i ditt daglig arbete.

Titta på din bergs-lista minst en gång i veckan. Kryssa för de berg som du har bestigit. Lägg till nya berg som dyker upp och se till att varje berg alltid har minst en nästa handling på en av dina listor som du arbetar efter varje dag.

Du kan ta udden ur den onda situationen genom att enkelt tänka dig fram till målet och nästa steg när du står inför ett problem. Det blir då förvandlat till något du själv aktivt kan göra något med, något du kan styra dit du önskar.

God tur!

Vill du ha hjälp att sätta samman en sådan lista?

Anmäl dig till en av våra kurser eller kontakta oss för rådgivning.

Karl Ivar Refseth
Certifierad GTD-utbildare och Coach, produktivNorge