De 5 stegen för att bemästra arbetsflödet

Steg 1: Samla in allt som har din uppmärksamhet
Använd en inkorg, ett anteckningsblock eller en smartphone för att fånga 100% av det som har din uppmärksamhet. Små, stora, personliga eller arbetsrelaterade - alla dina uppgifter, projekt och aktiviteter som du kanske måste göra något åt. Ditt huvud är till för att få idéer, inte för att lagra dem!

Steg 2: Bearbeta - ta beslut om det du vet
Ta allt du har samlat in och fråga dig själv; ska jag göra något åt det här? Om svaret är nej, åker det i papperskorgen eller arkiveras som referens för framtiden. Om svaret är ja, bestäm vad nästa aktivitet är. Om det tar mindre än 2 minuter - gör det på en gång. Tar det längre tid än 2 minuter; överväg att delegera det till någon annan eller lägg det på din lista för Nästa aktiviteter.

Steg 3: Organisera saker där det hör hemma
Lägg till påminnelser för nästa aktiviteter på lämpliga listor. Exempel: skapa listor för de sammanhang du är i; Telefonen, kontoret, hemma osv ... Var försiktig med din kalender, lägg bara in dom aktiviteter du behöver göra på en viss dag eller tid.

Steg 4: Gå igenom alla dina aktiviteter
Se över ditt system så ofta som du behöver för att få en överblick och behålla kontrollen över dina aktiviteter. Veckogenomgången hjälper dig att komma i kapp och att vara i fas med allt, så att du inte behöver använda huvudet som ditt system längre.

Steg 5: Utföra; välj vad du ska göra
Använd ditt GTD® system för att fatta bra beslut om vad som ska göras vid vilket tillfälle.
Systemet hjälper dig att lita på att du tar rätt beslut.